Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p [[]] |
p [[]] |
||
| Rivi 56: | Rivi 56: | ||
Valmis pelimoottori on yleensä paras tapa aloittaa. Ne hoitavat renderöinnin, fysiikan ja syötteiden käsittelyn puolestasi. | Valmis pelimoottori on yleensä paras tapa aloittaa. Ne hoitavat renderöinnin, fysiikan ja syötteiden käsittelyn puolestasi. | ||
=== Avoimen lähdekoodin moottorit (Suositus Linuxiin) === | === Avoimen lähdekoodin moottorit (Suositus Linuxiin) === | ||
'''1. Godot Engine''' | '''1. [[Godot Engine]]''' | ||
* Käyttö: Monipuolinen 2D ja 3D. | * Käyttö: Monipuolinen 2D ja 3D. | ||
* Miksi Linuxissa?: Natiivi Linux-editori, kevyt, nopea kehityssykli, ja sen sisäänrakennettu GDScript-kieli on helppo oppia. Godot tukee Vulkan-renderöintiä. | * Miksi Linuxissa?: Natiivi Linux-editori, kevyt, nopea kehityssykli, ja sen sisäänrakennettu GDScript-kieli on helppo oppia. Godot tukee Vulkan-renderöintiä. | ||
'''2. SDL / SFML''' | '''2. [[SDL]] / [[SFML]]''' | ||
* Käyttö: Matalan tason 2D-kehityskirjastot (eivät moottoreita). | * Käyttö: Matalan tason 2D-kehityskirjastot (eivät moottoreita). | ||
* Miksi Linuxissa?: Ovat C/C++-pohjaisia ja toimivat perustyökaluina ikkunointiin ja syötteisiin, kun halutaan rakentaa oma kustomoitu kehys. | * Miksi Linuxissa?: Ovat C/C++-pohjaisia ja toimivat perustyökaluina ikkunointiin ja syötteisiin, kun halutaan rakentaa oma kustomoitu kehys. | ||
'''3. Löve 2D''' | '''3. [[Löve]] 2D''' | ||
* Käyttö: Kevyet 2D-pelit. | * Käyttö: Kevyet 2D-pelit. | ||
* Miksi Linuxissa?: Käyttää Lua-skriptikieltä, mikä mahdollistaa erittäin nopean prototyypin ja pelin luomisen ilman raskasta ympäristöä. | * Miksi Linuxissa?: Käyttää Lua-skriptikieltä, mikä mahdollistaa erittäin nopean prototyypin ja pelin luomisen ilman raskasta ympäristöä. | ||