Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p [[]]
Rivi 42: Rivi 42:
! Kieli !! Pääkäyttö !! Hyödyt Linuxissa !! Huomioitavaa
! Kieli !! Pääkäyttö !! Hyödyt Linuxissa !! Huomioitavaa
|-
|-
| C++ || Korkean suorituskyvyn järjestelmätason koodi, omat moottorit. || Ydinympäristön kieli, nopea pääsy Vulkan/SDL-kirjastoihin. || Monimutkainen, vaatii manuaalisen muistinhallinnan.
| [[C++]] || Korkean suorituskyvyn järjestelmätason koodi, omat moottorit. || Ydinympäristön kieli, nopea pääsy Vulkan/SDL-kirjastoihin. || Monimutkainen, vaatii manuaalisen muistinhallinnan.
|-
|-
| Rust || Turvallinen ja nopea järjestelmätason koodi. || Erinomainen suorituskyky ja sisäänrakennettu muistiturvallisuus (ei roskienkeräystä). || Suhteellisen uusi, mutta kasvava ekosysteemi (esim. Bevy-moottori).
| [[Rust]] || Turvallinen ja nopea järjestelmätason koodi. || Erinomainen suorituskyky ja sisäänrakennettu muistiturvallisuus (ei roskienkeräystä). || Suhteellisen uusi, mutta kasvava ekosysteemi (esim. Bevy-moottori).
|-
|-
| C# || Unity-kehitys (moottorin sisällä). || Käytetään laajasti Unityssä. .NET-ympäristö on nyt avoin lähdekoodi ja luotettava Linuxilla. || Vaatii usein virtuaalikoneen (JIT-kääntäjä).
| [[C#]] || Unity-kehitys (moottorin sisällä). || Käytetään laajasti Unityssä. .NET-ympäristö on nyt avoin lähdekoodi ja luotettava Linuxilla. || Vaatii usein virtuaalikoneen (JIT-kääntäjä).
|-
|-
| Python || Skriptaus, prototyypit, 2D-pelit (pygame). || Helppo oppia, erinomainen prototyyppien luomiseen ja yksinkertaisiin peleihin. || Hitaampi suorituskyky kuin käännetyissä kielissä.
| [[Python]] || Skriptaus, prototyypit, 2D-pelit (pygame). || Helppo oppia, erinomainen prototyyppien luomiseen ja yksinkertaisiin peleihin. || Hitaampi suorituskyky kuin käännetyissä kielissä.
|-
|-
| Lua || Skriptaus, kevyt 2D-kehitys ([[Löve]]). || Nopea tulkattava kieli; ihanteellinen pelien lisäosille ja automaatioon. || Käyttö pääosin moottoreiden sisällä.
| [[Lua]] || Skriptaus, kevyt 2D-kehitys ([[Löve]]). || Nopea tulkattava kieli; ihanteellinen pelien lisäosille ja automaatioon. || Käyttö pääosin moottoreiden sisällä.
|}
|}