Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p [[]] |
|||
| Rivi 42: | Rivi 42: | ||
! Kieli !! Pääkäyttö !! Hyödyt Linuxissa !! Huomioitavaa | ! Kieli !! Pääkäyttö !! Hyödyt Linuxissa !! Huomioitavaa | ||
|- | |- | ||
| C++ || Korkean suorituskyvyn järjestelmätason koodi, omat moottorit. || Ydinympäristön kieli, nopea pääsy Vulkan/SDL-kirjastoihin. || Monimutkainen, vaatii manuaalisen muistinhallinnan. | | [[C++]] || Korkean suorituskyvyn järjestelmätason koodi, omat moottorit. || Ydinympäristön kieli, nopea pääsy Vulkan/SDL-kirjastoihin. || Monimutkainen, vaatii manuaalisen muistinhallinnan. | ||
|- | |- | ||
| Rust || Turvallinen ja nopea järjestelmätason koodi. || Erinomainen suorituskyky ja sisäänrakennettu muistiturvallisuus (ei roskienkeräystä). || Suhteellisen uusi, mutta kasvava ekosysteemi (esim. Bevy-moottori). | | [[Rust]] || Turvallinen ja nopea järjestelmätason koodi. || Erinomainen suorituskyky ja sisäänrakennettu muistiturvallisuus (ei roskienkeräystä). || Suhteellisen uusi, mutta kasvava ekosysteemi (esim. Bevy-moottori). | ||
|- | |- | ||
| C# || Unity-kehitys (moottorin sisällä). || Käytetään laajasti Unityssä. .NET-ympäristö on nyt avoin lähdekoodi ja luotettava Linuxilla. || Vaatii usein virtuaalikoneen (JIT-kääntäjä). | | [[C#]] || Unity-kehitys (moottorin sisällä). || Käytetään laajasti Unityssä. .NET-ympäristö on nyt avoin lähdekoodi ja luotettava Linuxilla. || Vaatii usein virtuaalikoneen (JIT-kääntäjä). | ||
|- | |- | ||
| Python || Skriptaus, prototyypit, 2D-pelit (pygame). || Helppo oppia, erinomainen prototyyppien luomiseen ja yksinkertaisiin peleihin. || Hitaampi suorituskyky kuin käännetyissä kielissä. | | [[Python]] || Skriptaus, prototyypit, 2D-pelit (pygame). || Helppo oppia, erinomainen prototyyppien luomiseen ja yksinkertaisiin peleihin. || Hitaampi suorituskyky kuin käännetyissä kielissä. | ||
|- | |- | ||
| Lua || Skriptaus, kevyt 2D-kehitys ([[Löve]]). || Nopea tulkattava kieli; ihanteellinen pelien lisäosille ja automaatioon. || Käyttö pääosin moottoreiden sisällä. | | [[Lua]] || Skriptaus, kevyt 2D-kehitys ([[Löve]]). || Nopea tulkattava kieli; ihanteellinen pelien lisäosille ja automaatioon. || Käyttö pääosin moottoreiden sisällä. | ||
|} | |} | ||