Ero sivun ”Näytönohjaimet” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Pyscowicz (keskustelu | muokkaukset)
Ei muokkausyhteenvetoa
p fix
 
(22 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset [[vapaa ohjelmisto|vapaat]], [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Toisaalta esimerkiksi raskaammassa [[pelit|pelikäytössä]] vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä lähinnä näytönohjainvalmistajien omat, suljetut näytönohjainajurit, joita suurimmat jakelut tyypillisesti eivät toimita ainakaan oletuksena käytettäväksi.
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset [[vapaa ohjelmisto|vapaat]], [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Esimerkiksi raskaammassa [[pelit|pelikäytössä]] vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä [[AMD]]lta kuin myös [[Intel]]iltä [[ydin|Linux-ytimen]] mukana tulevat avoimet ajurit sekä [[NVIDIA]]:n  omat, [[Suljettu lähdekoodi|suljetut]] näytönohjainajurit, jotka osassa jakeluita tulevat oletuksena käytettäväksi. Tosin [[Vulkan]]-ajurit muuttavat tilannetta.


==Näytönohjainvaihtoehdot==
==Näytönohjainvaihtoehdot==
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko [[NVIDIA]]:n, [[AMD]]:n tai [[Intel]]in valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on [[S3]]:n, [[SiS]] tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä.
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko [[NVIDIA]]:n, [[AMD]]:n tai [[Intel]]in valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on [[S3]]:n, [[SiS]] tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä.  
 
Linux-pelaamisen näytönohjainvalinta jakautuu kahteen pääleiriin: AMD ja NVIDIA. Valinta riippuu suuresti siitä, priorisoiko käyttäjä helppokäyttöisyyttä ja vakautta vai mahdollista raakaa suorituskykyä tietyissä skenaarioissa.
 
Tässä on yhteenveto molempien merkkien tilasta Linux-pelaamisen kannalta:


===AMD/ATI===
===AMD/ATI===
Tällä hetkellä kaikki uusimmatkin Radeon- ja APU-piirit ovat suljetun Linux-ajurin tukemia. Katso ohje [[AMD/Atin binääriajureiden asentaminen]].
AMD on panostanut avoimiin ajureihin ja ne tulevat Linux-ytimen mukana automaattisesti, ne lähestulkoon kaikissa käyttötapauksissa ovat paremmat kuin omisteiset ja suljetut binääriajurit. Tosin etenkin uudempaa näytönohjainta käyttöönotettaessa on olennaista käyttää mahdollisimman uutta [[ydin|Linux-ydintä]] parhaan toiminnallisuuden kannalta. Tuettuna on uudet kuin vanhemmatkin kortit.  


Jos tietokoneesi on vähän vanhempi, 3-5 vuotta, niin kannattaa käyttää harkintaa siirtyessä uudempaan jakeluun. Uusimmista binääriajureista voi tuki olla poistettu ja täytyy käyttää vähän vanhempaa ajuriversiota. Esimerkiksi HD 3200 on tuettuna Ubuntun 12.04 LTS -versiossa mutta ei 12.10 versiossa, johtuen 12.10:n uudemmasta [[X]]:stä.
AMD-näytönohjaimia pidetään yleisesti ottaen suositeltavimpana valintana Linux-pelaamiseen, etenkin käyttökokemuksen helppouden ja vakauden osalta.
* Avoimen lähdekoodin edut: AMD:n [[Mesa]]-ajurit ovat avointa lähdekoodia ja integroitu suoraan Linux-ytimeen. Tämä tekee niiden asennuksesta, ylläpidosta ja päivityksistä huomattavasti kitkattomampaa ja luotettavampaa lähes kaikissa Linux-jakeluissa.
* Integraatio: Ne tarjoavat saumattoman tuen moderneille ominaisuuksille, kuten [[Wayland]]ille ja [[FreeSync]]ille.
* Suorituskyky: DirectX 11 -peleissä suorituskyky on usein lähes samalla tasolla kuin Windowsissa. Lisäksi DX12-rasterisuorituskyvyssä AMD-laitteisto usein suoriutuu paremmin Linuxissa verrattuna vastaavaan NVIDIA-laitteistoon käännettyjä DX12-nimikkeitä suoritettaessa.


Vanhemmille ATIn korteille on saatavilla pääasiassa reverse engineering -menetelmällä tuotetut vapaat 3D-ajurit. Näistä ajureista puuttuu monia suljetusta ajuriversiosta löytyviä toimintoja. Ne ovat toisaalta suljettua ajuria vakaampia ja enemmän yhteensopivia muiden ohjelmistojen kanssa. Lisätietoja löytyy freedesktop.orgin [http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon sivulta].
* Lisätietoa osoitteessa https://www.x.org/wiki/RadeonFeature/


===Intel===
===Intel===
Rivi 15: Rivi 22:


===NVIDIA===
===NVIDIA===
[[NVIDIA]]n näytönohjaimille on olemassa [[Nouveau]]-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla.
[[NVIDIA]]n näytönohjaimille on olemassa [[Nouveau]]-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on ollut VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla.
 
Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Näita ajureita suositellaan raskaassa pelikäytössä käytettäväksi. Katso ohje [[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]].
 
{{Huomautus|NVIDIA omisteiset (Proprietary) -ajurit tukevat vain [[X11]]:tä, eivät [[Wayland]]ia.}}
 
NVIDIA-näytönohjaimet tarjoavat kilpailukykyisen suorituskyvyn Linux pelaamiseen, mutta niiden käyttö Linuxissa tuo mukanaan enemmän konfigurointihaasteita.
* Kompleksisuus: NVIDIA käyttää omisteisia binääriajureita. Vaikka monet jakelut (kuten [[Pop!_OS]]) yksinkertaistavatkin niiden asennusta, ne voivat silti tuoda mukanaan enemmän kitkaa ja monimutkaisuutta asennus- ja päivitysprosesseihin.
* DX12-yläkustannus: NVIDIA-järjestelmillä on havaittu suurempi suorituskyvyn heikkeneminen ajettaessa vaativia DirectX 12 -pelejä [[VKD3D]]-[[Proton]]-käännöskerroksen kautta verrattuna AMD-järjestelmiin. Käyttäjät ovat raportoineet, että NVIDIA-kortit kärsivät usein suuremmasta suorituskykyvauriosta DX12-peleissä Linuxissa.
 
'''Yhteinen heikkous: Säteenjäljitys (Ray Tracing)'''


Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Katso ohje [[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]].
Riippumatta siitä, käytetäänkö AMD- vai NVIDIA-näytönohjainta, säteenjäljityksen (DXR) suorituskyky on tällä hetkellä Linux-pinon heikoin lenkki. Molemmat korttivalmistajat kärsivät massiivisista suorituskyvyn menetyksistä, usein 50 % tai enemmän, kun säteenjäljitys on käytössä verrattuna Windowsiin.


====Suljetut Nvidian ajurit====
Jos etsit helpoimmin asennettavaa, vakainta ja vähiten vianetsintää vaativaa kokemusta, AMD Radeon avoimen lähdekoodin Mesa-ajureilla on suositeltu valinta.
NVIDIA 331.89 on uusin ja vakaa versio NVIDIAn näytönohjaimille.


Vanhemmat Ubuntu-jakelut:
Jos taas olet valmis näkemään enemmän vaivaa omisteisten ajurien ja konfiguraatioiden kanssa, NVIDIA on vaihtoehto. Tällöin on kuitenkin hyvä olla tietoinen sen mahdollisesti heikommasta suorituskyvystä uudemmissa DirectX 12 -nimikkeissä ja säteenjäljityksen huonosta suoriutumisesta
* NVIDIAn R310.xx ajurin beta versio, joka on tarkoitettu käytettäväksi Nvidian GeForce 9800 GT, GeForce GTX 460 ja GeForce GTX 680 näytönohjaimissa. Se tuottaa suorituskyvyn parannuksen ja antaa monisäikeisen [[OpenGL]]-tuen Linux pelaajia varten.
 
* 304.x ajuri on tarkoitettu NVIDIA 6 ja 7 sarjan näytönohjaimille.
*Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille]]. Avoimet ja suljetut.
* NVIDIAn ajuri: nvidia-173 GeForce 5 sarjan - GeForce 9 sarjan näytönohjaimille tarkoitettu ajuri.
*Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille#NVIDIAn_testituloksia|NVIDIAn suljettujen ajureiden testituloksia]]
* NVIDIAn ajuri: nvidia-96 GeForce 2 sarjan (pois lukien  GeForce2 GTS/GeForce2 Pro, GeForce2 Ti ja GeForce2 Ultra) - GeForce 7 sarjan näytönohjaimille tarkoitettu ajuri.


===S3===
===S3===
Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi <tt>openchrome</tt>- tai <tt>vesa</tt>-ajureita.  
Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi <tt>openchrome</tt>- tai <tt>vesa</tt>-ajureita.  


*[http://www.openchrome.org/trac/wiki/About Lisätietoja ajuritilanteesta].
*[http://www.openchrome.org/trac/wiki/About Lisätietoja ajuritilanteesta]. {{Vanhentunut linkki}}


===3DFX===
===3DFX===
3DFX:n Voodoo-näytönohjainperheelle on olemassa [[MIT-lisenssi]]llä julkaistu ajuri <tt>Glide3</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 3, 4 ja 5 -korteille. Vanhemmille korteille on olemassa ajuri <tt>Glide3-libG</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 1 ja 2 -korteille.
3DFX:n Voodoo-näytönohjainperheelle on olemassa [[MIT-lisenssi]]llä julkaistu ajuri <tt>Glide3</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 3, 4 ja 5 -korteille. Vanhemmille korteille on olemassa ajuri <tt>Glide3-libG</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 1 ja 2 -korteille. https://dri.freedesktop.org/wiki/3dfx/


===Valinta===
===Valinta===
Rivi 74: Rivi 89:
  OpenGL profile mask: (none)
  OpenGL profile mask: (none)
  OpenGL extensions:
  OpenGL extensions:
PCI-väylään liitetyistä laitteista saa tietoja [[lspci]]-komennolla. Eli voit avata komentorivin ja komentaa esimerkiksi näin:
lspci | grep VGA
Näytönohjaimen muistin määrän tarkistaminen.
gpu=(`lspci | grep VGA`) && sudo lspci -vvv -s $gpu


== HD-videoiden rautapurku==
== HD-videoiden rautapurku==
Videot ovat olleet prosessorin varassa mutta nykyään jokaisesta uudesta näytönojaimesta löytyy tuki videon purkamiseen. Tämä on nimeltään VA API ja se on käytössä Nvidian (PureVideo), Intelin ja AMD:n (UVD2) näytönohjaimilla. Tämä vaatii näytönohjaimen binääriajurit ja libva-paketin asentamisen. Tarkemmat asennusohjeet löytyvät kunkin näytönohjaimen binääriajureiden asentamisohjeesta.
Videot ovat olleet prosessorin varassa mutta nykyään jokaisesta uudesta näytönojaimesta löytyy tuki videon purkamiseen. Intel käyttää [https://01.org/linuxmedia/vaapi VA-API], mutta AMD ja Nvidia ''mesa-vdpau''.


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [http://www.phoronix-test-suite.com Phoronix Test Suite]
* [[Phoronix Test Suite]] on näytönohjaimien testausohjelmisto.
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_device_driver Free and open-source graphics device driver]
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_device_driver Free and open-source graphics device driver]


== Katso myös==
== Katso myös==
*[[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]]
*[[AMDn/ATIn binääriajureiden asentaminen]]
*[[Intel binääriajureiden asentaminen]]
*[[Suositeltavat rautaratkaisut]]
*[[Suositeltavat rautaratkaisut]]
*[[X.orgin asetukset]]
*[[X.orgin asetukset]]
*[[RandR]]
*[[RandR]]
*[[OpenCL]]
*[[Bumblebee]]
*[[Bumblebee]]
*[[OpenCL]]
 
===Binääriajureiden asennus==
*[[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]]
*[[AMDn/ATIn binääriajureiden asentaminen]]
*[[Intel binääriajureiden asentaminen]]
 


[[Luokka:Laitteisto]]
[[Luokka:Laitteisto]]
[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:X]]
[[Luokka:X]]