Ero sivun ”GDevelop” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Ak: Uusi sivu: {{Ohjelma | nimi = GDevelop | logo = | kuva = | kuvateksti = | tekijä = Florian Rival | kehittäjä = GDevelop yhteisö | moottori = Pixi.js (Web-pohjainen renderöinti) | ensijulkaisu = 2008 | vakaaversio = 5 | vakaapvm = 2024 | kehitysversio = | kehityspvm = | ohjelmoitu = C++, JavaScript/TypeScript | käyttöliittymä = Graafinen käyttöliittymä (GUI), tapahtumapohjainen (Event-bas... |
(ei mitään eroa)
|
Nykyinen versio 23. marraskuuta 2025 kello 20.01
| GDevelop | |
|---|---|
| Tekijä(t) | Florian Rival |
| Kehittäjä(t) | GDevelop yhteisö |
| Moottori | Pixi.js (Web-pohjainen renderöinti) |
| Ensijulkaisu | 2008 |
| Vakaa versio | 5 / 2024 |
| Ohjelmoitu | C++, JavaScript/TypeScript |
| Käyttöliittymä | Graafinen käyttöliittymä (GUI), tapahtumapohjainen (Event-based) |
| Tyyppi | Pelimoottori, Pelinkehitysohjelmisto |
| Lisenssi | MIT |
| Kotisivu | gdevelop.io |
GDevelop on erinomainen valinta 2D-pelien kehittämiseen, erityisesti jos et halua koodata perinteisellä tavalla.
Tässä on tiivistelmä siitä, miten GDevelop toimii 2D-pelikehityksessä:
Pääpiirteet 2D-kehityksessä
[muokkaa]Visuaalinen Tapahtumajärjestelmä (No-Code Events):
- Tämä on GDevelopin ydin. Sen sijaan, että kirjoittaisit koodia, määrität pelilogiikan visuaalisilla ehdoilla ja toiminnoilla. Esimerkiksi: Jos pelaaja on osunut kolikkoon (ehto) -> Poista kolikko ja lisää pisteitä (toiminnot).
Objektipohjainen:
- Kaikki pelin elementit (hahmot, viholliset, kolikot, käyttöliittymä) ovat objekteja. Näihin objekteihin lisätään käyttäytymisiä (Behaviors) ilman koodia (esim. Platformer Character, Physics, Draggable Object).
Monipuoliset Työkalut:
- Level Editor: Helppo asettaa objektit tasoille.
- Animaatiot: Tuki monimutkaisille animaatioille ja animaatioiden tiloille.
- Törmäykset (Collisions): Selkeä tapa määrittää, miten objektit reagoivat toisiinsa.
- Kamera ja parallax: Helppo luoda liikkuva kamera ja syvyysvaikutelmaa (parallax scrolling) taustoihin.
GDevelopin edut 2D-peleissä
[muokkaa]- Nopea prototyyppaus: Visuaalisen järjestelmän ansiosta voit testata ideoita ja saada pelimekaniikan toimimaan erittäin nopeasti.
- Aloittelijaystävällinen: Se on suunniteltu ihmisille, joilla ei ole aiempaa ohjelmointikokemusta.
- Valmiit käyttäytymiset: Valmiiksi tehdyt käyttäytymiset tekevät yleisten 2D-pelityyppien, kuten tasohyppelyjen ja ylhäältä kuvattujen ammuskelupelien, luomisesta helppoa.
GDevelop sopii erinomaisesti 2D-peleihin, kuten tasohyppelyihin, pulmapeleihin, top-down RPG-peleihin tai shmup-peleihin (shoot 'em up).