Ero sivun ”2D-peliohjelmoinnin aloitusopas Linuxille” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
tekstin järjestelyä loogisemmaksi |
|||
| Rivi 107: | Rivi 107: | ||
* Ohjelmointi: Käyttää omaa GDScript-kieltään ([[Python]]-tyyppinen, helppo oppia), mutta tukee myös [[C#]], [[C++]] ja muita kieliä. | * Ohjelmointi: Käyttää omaa GDScript-kieltään ([[Python]]-tyyppinen, helppo oppia), mutta tukee myös [[C#]], [[C++]] ja muita kieliä. | ||
* Yhteisö: Aktiivinen, jatkuvasti kasvava yhteisö takaa hyvän dokumentaation ja tuen. | * Yhteisö: Aktiivinen, jatkuvasti kasvava yhteisö takaa hyvän dokumentaation ja tuen. | ||
=== Defold Engine === | === Defold Engine === | ||
| Rivi 124: | Rivi 113: | ||
* Vahvuudet: Soveltuu erinomaisesti mobiilipeleihin ja HTML5-peleihin. Se on tunnettu nopeasta suorituskyvystä ja kevyestä paketista. Se käyttää komponenttipohjaista arkkitehtuuria. | * Vahvuudet: Soveltuu erinomaisesti mobiilipeleihin ja HTML5-peleihin. Se on tunnettu nopeasta suorituskyvystä ja kevyestä paketista. Se käyttää komponenttipohjaista arkkitehtuuria. | ||
* Lisenssi: Käyttäjäystävällinen lisenssi, joka mahdollistaa kaupallisen käytön. | * Lisenssi: Käyttäjäystävällinen lisenssi, joka mahdollistaa kaupallisen käytön. | ||
=== Ren'Py (Visual Novels) === | === Ren'Py (Visual Novels) === | ||
| Rivi 173: | Rivi 157: | ||
|} | |} | ||
Pelikehys on kuin kokoelma laadukkaita rakennustyökaluja, raaka-aineita (puuta, tiiliä) ja ohjeita. Sinun on rakennettava koko talo lattiasta kattoon itse. | Pelikehys on kuin kokoelma laadukkaita rakennustyökaluja, raaka-aineita (puuta, tiiliä) ja ohjeita. Sinun on rakennettava koko talo lattiasta kattoon itse. | ||
=== MonoGame / FNA (C#-kehittäjille) === | |||
[[MonoGame]] ja [[FNA]] eivät ole varsinaisia pelimoottoreita, vaan pelikehyskirjastoja (frameworks). Ne ovat avoimen lähdekoodin toteutuksia Microsoftin vanhasta XNA-kehitysympäristöstä. Se Tarjoaa täyden kontrollin koodiin. Se on kevyt ja soveltuu hyvin retrotyylisiin ja yksinkertaisiin peleihin. | |||
* Lisenssi: Microsoft Public License (Ms-PL) / MIT-lisenssi (FNA). | |||
* Vahvuudet: Soveltuu erinomaisesti C#-kielellä koodaaville kehittäjille, jotka haluavat täyden kontrollin pelin toiminnasta. Se on valinta monille retrotyylisille peleille. | |||
* Käyttötarkoitus: Antaa kehittäjälle enemmän vapautta ja edellyttää enemmän itse koodausta perusmoottorin toimintojen, kuten käyttöliittymän, osalta. | |||
=== LibGDX (Java-kehittäjille) === | |||
[[LibGDX]] on Java-pohjainen, avoimen lähdekoodin kehyskirjasto, joka keskittyy monialustaisuuteen (Android, iOS, selain, työpöytä). Se on nopea ja tehokas, hyödyntää Java-ekosysteemiä. Vaatii enemmän koodausta. | |||
* Lisenssi: Apache 2.0 -lisenssi. | |||
* Vahvuudet: Erittäin joustava ja kevyt, sopii kehittäjille, jotka ovat tottuneet Javaan ja haluavat luoda pelejä, jotka toimivat laajalla laitekirjolla. Vaatii hieman enemmän itse rakentamista kuin Godot. | |||
=== LÖVE (2D Game Framework) === | |||
[[LÖVE]] (tai Love2D) on erittäin suosittu valinta niille, jotka haluavat täyden kontrollin ja nauttivat koodaamisesta. Se ei ole täysi moottori vaan enemmänkin kehys. | |||
* Pääkieli: Lua. | |||
* Vahvuudet: Erittäin kevyt, nopea prototyyppien tekemiseen ja sopii aloittelijoille, jotka haluavat oppia ohjelmoimaan pelejä alusta asti. Se tarjoaa vain grafiikan, äänen ja syötteen toiminnot, ja käyttäjän on koodattava fysiikka ja pelilogiikka itse (tai integroitava siihen ulkoisia kirjastoja). | |||
== Resurssien ja maailman luominen Linuxilla == | == Resurssien ja maailman luominen Linuxilla == | ||