Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p
Rogue Engine
p (Rogue Engine)
 
(5 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb||Esimerkki kaksiulotteisesta pelistä nimeltä Mari0. Peli on toteutettu [[Lua]]-skripti kieltä osaavalla Löve 2D-pelimoottorilla.]]
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!  
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!  


==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?==
==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?==
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Esimerkki isometrisestä pelistä - Unknown Horizons]]
Tiedon etsiminen voi aluksi tuntua vaikealta, mutta tämän sivun on tarkoitus olisi helpottaa sen löytämistä.
Tiedon etsiminen voi aluksi tuntua vaikealta, mutta tämän sivun on tarkoitus olisi helpottaa sen löytämistä.


Rivi 52: Rivi 50:
==Mikä on 2D-peli?==
==Mikä on 2D-peli?==
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana pikseleita kuvasta muuttamalla. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu edestä tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat mm. [[Mari0]], joka kuvaa edestä päin kuvattua kaksiulotteista laatoista koostuvaa peliä tai [[The Mana World]], jonka kuvakulma on kuvattu ylhäältä. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. Poikkeuksia tästä on myös esimerkiksi [http://store.steampowered.com/app/224760/FEZ/ FEZ], jossa liikutaan kaksiulotteisilla tasoilla ja ympäristöä voi kääntää kolmiulotteisesti. Pelit koostuvat pääosin laatoista, joita voi olla erikokoisia ja muotoisia.
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana pikseleita kuvasta muuttamalla. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu edestä tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat mm. [[Mari0]], joka kuvaa edestä päin kuvattua kaksiulotteista laatoista koostuvaa peliä tai [[The Mana World]], jonka kuvakulma on kuvattu ylhäältä. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. Poikkeuksia tästä on myös esimerkiksi [http://store.steampowered.com/app/224760/FEZ/ FEZ], jossa liikutaan kaksiulotteisilla tasoilla ja ympäristöä voi kääntää kolmiulotteisesti. Pelit koostuvat pääosin laatoista, joita voi olla erikokoisia ja muotoisia.
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb|Right|Esimerkki isometrisestä pelistä - Unknown Horizons]]
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb|Left|Esimerkki kaksiulotteisesta pelistä nimeltä Mari0. Peli on toteutettu [[Lua]]-skripti kieltä osaavalla Löve 2D-pelimoottorilla.]]


===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja===
===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja===
[[Kuva:Alchera.png|250px|thumb|Mokoi Gaming Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.]]
* [[Solar2D]] on avoimen lähdekoodin [[Lua]]-pohjainen 2D-pelimoottori.
* [[Corona]] on avoimen lähdekoodin [[Lua]]-pohjainen 2D-pelimoottori.
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori.
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori.
* [[Mokoi Gaming Alchera]] [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.  
* [[Mokoi Gaming Alchera]] [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.  
Rivi 84: Rivi 83:


====Mallinnus====
====Mallinnus====
* [[Blender]] on monipuolinen 3D-mallinnusohjelma, josta löytyy myös animointimahdollisuus.
* [[Bforartists]] on [[Blender]]istä haarautunut 3D-mallinnusohjelma.
* [[Neobarok]] on 3D-mallinnus- ja veistosovellus.
* [[MakeHuman]] on erittäin helppokäyttöinen 3D-hahmomallinnusohjelma.
* [[MakeHuman]] on erittäin helppokäyttöinen 3D-hahmomallinnusohjelma.
* [[Neobarok]] on 3D-mallinnus- ja veistosovellus.
* [[Dust3D]] on eläinhahmojen 3D-mallinnusohjelma.
* [[Blender]] on monipuolinen 3D-mallinnusohjelma, josta löytyy myös animointimahdollisuus.
* [[ngPlant]] on 3D-mallinnusohjelma, jolla voi mallintaa esimerkiksi kasveja ja puita.
* [[ngPlant]] on 3D-mallinnusohjelma, jolla voi mallintaa esimerkiksi kasveja ja puita.
* [[Arbaro]] on Javalla ohjelmoitu avoimen lähdekoodin kasvien ja puiden 3D-mallinnusohjelmisto.
* [[Arbaro]] on Javalla ohjelmoitu avoimen lähdekoodin kasvien ja puiden 3D-mallinnusohjelmisto.
* [[Dust3D]] on eläinhahmojen 3D-mallinnusohjelma.
 
Lisää mallinnusohjelmia löydät CAD-ohjelmia esittelevästä [[CAD-ohjelmat|artikkelista]] ja [[:Luokka:3D-mallinnusohjelmat|3D-mallinnusohjelmat luokasta]].
Lisää mallinnusohjelmia löydät CAD-ohjelmia esittelevästä [[CAD-ohjelmat|artikkelista]] ja [[:Luokka:3D-mallinnusohjelmat|3D-mallinnusohjelmat luokasta]].
====Maastogeneraattorit====
* [[TerraForge3D]] on avoimen lähdekoodin proseduraalinen maastogeneraattori ja teksturointityökalu.


====Grafiikka ja tekstuurit====
====Grafiikka ja tekstuurit====
Rivi 107: Rivi 111:
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori.
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori.
* [[Banshee 3D]] on 3D-pelimoottori ja muokkain. Ohjelma on vielä kehityksen alla.
* [[Banshee 3D]] on 3D-pelimoottori ja muokkain. Ohjelma on vielä kehityksen alla.
* [https://rogueengine.io/ Rogue Engine] on ilmainen, suljetun lähdekoodin 3D-pelimoottori ja muokkain. Seon saatavissa [[AppImage]] -pakettina Linuxille.


====Ja kaupallisia ohjelmistoja====
====Ja kaupallisia ohjelmistoja====
Rivi 112: Rivi 117:
* [[CryEngine]] on saksalaisen Crytekin julkaisema suljetun lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi [[Valve]]n [[Steam]] [http://store.steampowered.com/app/220980/] -jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan.
* [[CryEngine]] on saksalaisen Crytekin julkaisema suljetun lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi [[Valve]]n [[Steam]] [http://store.steampowered.com/app/220980/] -jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan.
* [[Unity3D]] on Unity Technologin kehittämä osittain avoimen lähdekoodin ammattitason pelimoottori ja muokkain.  
* [[Unity3D]] on Unity Technologin kehittämä osittain avoimen lähdekoodin ammattitason pelimoottori ja muokkain.  
* [[Unreal Engine]] on osittain avoimen lähdekoodin ammattitason pelimoottori ja muokkain
* [[Unreal Engine]] on osittain avoimen lähdekoodin ammattitason pelimoottori ja muokkain.


==Fysiikkamoottorit ja kirjastot==
==Fysiikkamoottorit ja kirjastot==
10 147

muokkausta

Navigointivalikko