Nykyinen versio |
Oma tekstisi |
Rivi 1: |
Rivi 1: |
| Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset [[vapaa ohjelmisto|vapaat]], [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Esimerkiksi raskaammassa [[pelit|pelikäytössä]] vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä [[AMD]]lta kuin myös [[Intel]]iltä [[ydin|Linux-ytimen]] mukana tulevat avoimet ajurit sekä [[NVIDIA]]:n omat, [[Suljettu lähdekoodi|suljetut]] näytönohjainajurit, jotka osassa jakeluita tulevat oletuksena käytettäväksi. Tosin [[Vulkan]]-ajurit saattavat muuttaa tilannetta. | | Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset vapaat, [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Toisaalta esimerkiksi raskaammassa pelikäytössä vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä lähinnä näytönohjainvalmistajien omat, suljetut näytönohjainajurit, joita suurimmat jakelut tyypillisesti eivät toimita ainakaan oletuksena käytettäväksi. |
|
| |
|
| ==Näytönohjainvaihtoehdot== | | ==Näytönohjainvaihtoehdot== |
| Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko [[NVIDIA]]:n, [[AMD]]:n tai [[Intel]]in valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on [[S3]]:n, [[SiS]] tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä. | | Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko NVIDIAn tai ATIn, valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux- käyttäjät tulevat toimimaan tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on integroituna Intelin näytönohjain, joista ainakin moniin malleihin on saatavilla Intelin valmistama vapaa ajuri. |
|
| |
|
| ===AMD/ATI=== | | ===Ati=== |
| AMD on panostanut avoimiin ajureihin ja ne tulevat Linux-ytimen mukana automaattisesti, ne lähestulkoon kaikissa käyttötapauksissa ovat paremmat kuin omisteiset ja suljetut binääriajurit. Tosin etenkin uudempaa näytönohjainta käyttöönotettaessa on olennaista käyttää mahdollisimman uutta [[ydin|Linux-ydintä]] parhaan toiminnallisuuden kannalta.
| | Atin Linux-ajureissa on ollut vuosia sekä suorituskyky- että luotettavuusongelmia, minkä lisäksi uusimpien mallien Linux-tuki on joskus tullut jopa kuukausia mallien julkistuksen jälkeen. Tilanne on kuitenkin ollut paranemaan päin. Joillekin ATIn korteille on saatavilla pääasiassa reverse engineering -menetelmällä tuotetut vapaat 3D-ajurit. Näistä ajureista kuitenkin puuttuu monia suljetusta ajuriversiosta löytyviä toimintoja. Lisätietoja löytyy freedesktop.orgin [http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon sivulta]. |
| Tuettuna on uudet kuin vanhemmatkin kortit.
| |
|
| |
|
| * Lisätietoa osoitteessa https://www.x.org/wiki/RadeonFeature/
| | ====Radeon 8500, Radeon 9200, vanhemmat==== |
| | Linux-tuki on jo virallisesti loppunut, joten suljettun ajurin uusia versioita ei voi käyttää. Sen sijaan vapaa 3D-ajuri on olemassa suurelle osalle korteista. |
|
| |
|
| ===Intel=== | | ====Radeon 9500 - Radeon X800==== |
| [[Intel]] on julkaissut lähes kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. Myös binääriajurit on julkaistu ja voivat tuoda joitain lisäominaisuuksia. Katso ohje [[Intel binääriajureiden asentaminen]].
| | Suljettu ajuri tukee edelleen. Vapaa ajuri toimii usein ihan hyvin kevyeen pelaamiseen. |
|
| |
|
| ===NVIDIA=== | | ====Radeon X1300 - uudemmat==== |
| [[NVIDIA]]n näytönohjaimille on olemassa [[Nouveau]]-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on ollut VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla.
| | Uudet ATIn näytönohjaimet toimivat lähinnä suljetun ajurin aivan uusimmilla versioilla. Vapaata ajuria ei vielä kunnolla ole, mutta AMD/ATI on julkaissut/julkaisee teknisiä tietoja piireistä vapaan ajurin kehittäjille. |
|
| |
|
| Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Näita ajureita suositellaan raskaassa pelikäytössä käytettäväksi. Katso ohje [[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]].
| | ===Intel=== |
| | | Intel on julkaissut kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. Intelin ajureista on olemassa kahta eri versiota, vanhempaa xorg-video-i810-sarjaa, sekä uutta ja toistaiseksi vielä epävakaata xorg-video-intel-sarjaa. |
| {{Huomautus|NVIDIA omisteiset (Proprietary) -ajurit tukevat vain [[X11]]:tä, eivät [[Wayland]]ia.}}
| | Intelin näytönohjaimia ei kuitenkaan voi ostaa erillisenä, joten sellaisen voi ottaa käyttöön vain uutta tietokonetta hankittaessa. Lisäksi integroiduille näytönohjaimille tyypillisesti Intelin mallit eivät laskentatehojensa puolesta kilpaile erillisten korttien kanssa samassa sarjassa. |
| | |
| *Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille]]. Avoimet ja suljetut.
| |
| *Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille#NVIDIAn_testituloksia|NVIDIAn suljettujen ajureiden testituloksia]]
| |
|
| |
|
| ===S3=== | | ===Nvidia=== |
| Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi <tt>openchrome</tt>- tai <tt>vesa</tt>-ajureita.
| | Nvidian näytönohjaimille on olemassa nv -nimellä tunnettu vapaa ajuri, joka ei käytä ohjainten kiihdytysominaisuuksia lainkaan. Lisäksi [[Nouveau]] -projekti kehittää Nvidian näytönohajimille uutta vapaata ajuria, mutta sen kehitys on vielä alpha-vaiheessa. |
|
| |
|
| *[http://www.openchrome.org/trac/wiki/About Lisätietoja ajuritilanteesta]. {{Vanhentunut linkki}}
| | Oikeastaan kaikki Nvidian näytönohjainpiirit ovat Nvidian suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki Nvidian näytönohjaimet saa toimimaan. |
| | |
| ===3DFX===
| |
| 3DFX:n Voodoo-näytönohjainperheelle on olemassa [[MIT-lisenssi]]llä julkaistu ajuri <tt>Glide3</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 3, 4 ja 5 -korteille. Vanhemmille korteille on olemassa ajuri <tt>Glide3-libG</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 1 ja 2 -korteille. https://dri.freedesktop.org/wiki/3dfx/
| |
|
| |
|
| ===Valinta=== | | ===Valinta=== |
| Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin. | | Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin, eikä niiden kanssa joudu niin usein turvautumaan suljettuun ajuriin. |
| | |
| Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D-sovelluksia, täytyy käyttää suljettuja binääriajureita. Nykyään AMD:n, Intelin ja Nvidian ajurituki on kunnossa, yhtä hyvät kuin Windowsissa, joten ajurien puolesta ei näytönohjainhankintaa tarvitse miettiä.
| |
| | |
| 3D- kiihdytyksen testaaminen komennolla
| |
| | |
| glxinfo | grep 'direct rendering'
| |
| | |
| Jos vastaus on <tt>yes</tt> niin kiihdytys on päällä.
| |
| | |
| 3D- kortin tarkistaminen tapahtuu komennolla
| |
| | |
| glxinfo | grep renderer
| |
| | |
| Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
| |
| OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2
| |
| | |
| tai voit kokeilla [[glxgears]] -ohjelmaa, joka tarkistaa toimiiko kiihdytys oikein.
| |
| | |
| OpenGL tiedot saat näkyviin komennolla
| |
| | |
| glxinfo | grep OpenGL
| |
|
| |
|
| Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
| | Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D -sovelluksia, joutuu tällä hetkellä lähes väistämättä käyttämään suljettuja ajureita. Tällöin valinnassa kannattaa ottaa huomioon se, että Atin näytönohjaimille saa myös vapaat ajurit ja uusimmille korteille kehitettävä ajuri saattaa joskus tulevaisuudessa olla jopa oikein hyväkin, mutta toisaalta Nvidian suljettu ajuri on ehkä parempi kuin Atin vastaava. |
|
| |
|
| OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
| |
| OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2
| |
| OpenGL core profile version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
| |
| OpenGL core profile shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
| |
| OpenGL core profile context flags: (none)
| |
| OpenGL core profile profile mask: core profile
| |
| OpenGL core profile extensions:
| |
| OpenGL version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
| |
| OpenGL shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
| |
| OpenGL context flags: (none)
| |
| OpenGL profile mask: (none)
| |
| OpenGL extensions:
| |
|
| |
|
| PCI-väylään liitetyistä laitteista saa tietoja [[lspci]]-komennolla. Eli voit avata komentorivin ja komentaa esimerkiksi näin:
| | ==Katso myös== |
| | |
| lspci | grep VGA
| |
| | |
| Näytönohjaimen muistin määrän tarkistaminen.
| |
| gpu=(`lspci | grep VGA`) && sudo lspci -vvv -s $gpu
| |
| | |
| == HD-videoiden rautapurku==
| |
| Videot ovat olleet prosessorin varassa mutta nykyään jokaisesta uudesta näytönojaimesta löytyy tuki videon purkamiseen. Intel käyttää [https://01.org/linuxmedia/vaapi VA-API], mutta AMD ja Nvidia ''mesa-vdpau''.
| |
| | |
| ==Aiheesta muualla==
| |
| * [[Phoronix Test Suite]] on näytönohjaimien testausohjelmisto.
| |
| * [http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_device_driver Free and open-source graphics device driver]
| |
| | |
| == Katso myös== | |
| *[[Suositeltavat rautaratkaisut]] | | *[[Suositeltavat rautaratkaisut]] |
| *[[X.orgin asetukset]]
| |
| *[[RandR]]
| |
| *[[OpenCL]]
| |
| *[[Bumblebee]]
| |
|
| |
| ===Binääriajureiden asennus==
| |
| *[[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]]
| |
| *[[AMDn/ATIn binääriajureiden asentaminen]]
| |
| *[[Intel binääriajureiden asentaminen]]
| |
|
| |
|
| |
|
| [[Luokka:Laitteisto]] | | [[Luokka:Laitteisto]] |
| [[Luokka:Ohjeet]] | | [[Luokka:Ohjeet]] |
| | [[Luokka:Ajurit]] |
| [[Luokka:X]] | | [[Luokka:X]] |