Ero sivun ”FlightGear” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (→‎Joystick: wikilinkkejä)
Rivi 29: Rivi 29:
FlightGear sisältää kuvaukset tunnetuimmista peliohjaimista ja se yrittää oletuksena valmiiksi käyttää tunnistamalleen laitteelle tehtyjä asetuksia, mutta järjestelmä ei ole täysin varmatoiminen: Esimerkiksi eri [[Linux]]in versioilla ohjainten painikkeiden ja akselien järjestys voi vaihdella, eivätkä päällisin puolin samanlaiset laitteet välttämättä ilmoita olevansa täysin samannimisiä.  
FlightGear sisältää kuvaukset tunnetuimmista peliohjaimista ja se yrittää oletuksena valmiiksi käyttää tunnistamalleen laitteelle tehtyjä asetuksia, mutta järjestelmä ei ole täysin varmatoiminen: Esimerkiksi eri [[Linux]]in versioilla ohjainten painikkeiden ja akselien järjestys voi vaihdella, eivätkä päällisin puolin samanlaiset laitteet välttämättä ilmoita olevansa täysin samannimisiä.  


Kulloinkin käytössä olevan [[Linux-jakelu]]n pakettivarastoista asennettu Flightgear tunnistaa laitteet todennäköisemmin oikein kuin lähdekoodeista itse käännetty, sillä tällöin paketoija on saattanut korjata asetuksia kyseiseen jakeluun paremmin sopiviksi.
Kulloinkin käytössä olevan [[jakelu]]n pakettivarastoista asennettu Flightgear tunnistaa laitteet todennäköisemmin oikein kuin [[lähdekoodi|lähdekoodeista]] itse [[kääntäminen|käännetty]], sillä tällöin paketoija on saattanut korjata asetuksia kyseiseen jakeluun paremmin sopiviksi.


==== Jos automaattinen asetus ei toimi ====
==== Jos automaattinen asetus ei toimi ====
Flightgearin joystick-asetustiedostot ovat tavallisia [[XML]]-tiedostoja, joita voi muokata tavallisella tekstieditorilla. Mikäli Flightgearin mukana näyttäisi tulevan käytössä olevaan joystickia vastaava asetustiedosto, mutta ohjain tunnistuu silti vain kaksiakselisena, kannattaa koettaa lisätä oman joystickin nimitunniste asetustiedostoon. Tunnisteen voi tarkistaa esimerkiksi js_demo -ohjelmalla.
Flightgearin joystick-[[asetustiedostot]] ovat tavallisia [[XML]]-tiedostoja, joita voi muokata tavallisella [[tekstieditori]]lla. Mikäli Flightgearin mukana näyttäisi tulevan käytössä olevaan joystickia vastaava asetustiedosto, mutta ohjain tunnistuu silti vain kaksiakselisena, kannattaa koettaa lisätä oman joystickin nimitunniste asetustiedostoon. Tunnisteen voi tarkistaa esimerkiksi js_demo -ohjelmalla.


Flightgearin mukana tulee yleensä fgjs -ohjelma, joka pyytää ohjainta heiluttelemalla ja nappeja painelemalla asettamaan ohjaimen halutut napit ja akselit ohjaamaan haluttuja, usein tarvittuja lentokoneen toimintoja. Fgjs kirjoittaa ajamisensa lopussa jsX.xml -tiedoston, jossa X on säädetyn ohjaimen numero. /dev/input/js0:aa vastaa siis js0.xml -tiedosto. Tätä voi tekstitiedostolla hienosäätää paremmin vastaamaan omia toiveita, mikäli fgjs:n logiikka ei riittänyt. js0.xml tulee kopioida Flightgearin datahakemistossa olevaan hakemistoon Input/Joysticks.
Flightgearin mukana tulee yleensä fgjs-ohjelma, joka pyytää ohjainta heiluttelemalla ja nappeja painelemalla asettamaan ohjaimen halutut napit ja akselit ohjaamaan haluttuja, usein tarvittuja lentokoneen toimintoja. Fgjs kirjoittaa ajamisensa lopussa jsX.xml-tiedoston, jossa ''X'' on säädetyn ohjaimen numero. /dev/input/js0:aa vastaa siis js0.xml-tiedosto. Tätä voi tekstitiedostolla hienosäätää paremmin vastaamaan omia toiveita, mikäli fgjs:n logiikka ei riittänyt. js0.xml tulee kopioida Flightgearin datahakemistossa olevaan hakemistoon Input/Joysticks.


==Kartastot==
==Kartastot==

Versio 13. huhtikuuta 2008 kello 20.38

FlightGear
Tiedosto:Flightgear.png
Öisellä San Franciscon kiitoradalla.
Käyttöliittymä 3D
Lisenssi GPL
Kotisivu flightgear.org

Flightgear (Fgfs) on vapaan lähdekoodin lentosimulaattori Linux-, Unix-, Mac OS X- ja Windows-alustoille. Peliin on saatavilla runsas määrä erilaisia lentokoneita Ufoista KittyHawkiin asti. Myös monipelituki löytyy. Koko maailman kartasto on saatavilla.

Tiedosto:747-nousee-Helsinki-Vantaa.png
Pakistan Air Boeing 747 nousemassa öiseltä Helsinki-Vantaalta.
Tiedosto:Flightgear EFHK linuxfi screenshot.png
Air France A320 lentämässä Helsinki-Vantaan edustalla.

Käyttö

Flightgearin käyttöliittymä on hieman kankea, esimerkiksi lentokoneen valitsemiseen ei ole valikkoa. Flightgear tarjoaa kymmeniä eri komentorivioptioita, tässä tärkeimpiä:

  • näytä tarjolla olevat lentokoneet
fgfs --show-aircraft
  • käynnistä flightgear, käytä lentokonetta x
fgfs --aircraft=x
  • lentokentän valinta: XXXX=lentokentän ICAO -tunnus
fgfs --airport=XXXX
  • automaattisen sivuperäsimen käyttöönotto:
fgfs --enable-auto-coordination

Lentäminen

Flightgearin lentokoneiden ohjaaminen on mahdollista hiirellä ja näppäimistöllä, mutta käytännössä jonkinlainen joystick tai vähintään analogiohjaimilla varustettu laattaohjain on lähes välttämätön.

Hiiren toiminnalla on Flightgearissa kolme tilaa, joiden välillä vaihdetaan painamalla hiiren oikeaa näppäintä. Ensimmäisessä tilassa hiirellä voi normaalisti klikkailla käyttöliittymää ja ohjaamon osia. Toisessa tilassa hiirtä käytetään koneen ohjaamiseen ja kolmannessa kuvakulman pyörittämiseen.

Joystick

FlightGear sisältää kuvaukset tunnetuimmista peliohjaimista ja se yrittää oletuksena valmiiksi käyttää tunnistamalleen laitteelle tehtyjä asetuksia, mutta järjestelmä ei ole täysin varmatoiminen: Esimerkiksi eri Linuxin versioilla ohjainten painikkeiden ja akselien järjestys voi vaihdella, eivätkä päällisin puolin samanlaiset laitteet välttämättä ilmoita olevansa täysin samannimisiä.

Kulloinkin käytössä olevan jakelun pakettivarastoista asennettu Flightgear tunnistaa laitteet todennäköisemmin oikein kuin lähdekoodeista itse käännetty, sillä tällöin paketoija on saattanut korjata asetuksia kyseiseen jakeluun paremmin sopiviksi.

Jos automaattinen asetus ei toimi

Flightgearin joystick-asetustiedostot ovat tavallisia XML-tiedostoja, joita voi muokata tavallisella tekstieditorilla. Mikäli Flightgearin mukana näyttäisi tulevan käytössä olevaan joystickia vastaava asetustiedosto, mutta ohjain tunnistuu silti vain kaksiakselisena, kannattaa koettaa lisätä oman joystickin nimitunniste asetustiedostoon. Tunnisteen voi tarkistaa esimerkiksi js_demo -ohjelmalla.

Flightgearin mukana tulee yleensä fgjs-ohjelma, joka pyytää ohjainta heiluttelemalla ja nappeja painelemalla asettamaan ohjaimen halutut napit ja akselit ohjaamaan haluttuja, usein tarvittuja lentokoneen toimintoja. Fgjs kirjoittaa ajamisensa lopussa jsX.xml-tiedoston, jossa X on säädetyn ohjaimen numero. /dev/input/js0:aa vastaa siis js0.xml-tiedosto. Tätä voi tekstitiedostolla hienosäätää paremmin vastaamaan omia toiveita, mikäli fgjs:n logiikka ei riittänyt. js0.xml tulee kopioida Flightgearin datahakemistossa olevaan hakemistoon Input/Joysticks.

Kartastot

Flightgearin mukana tulee karttoja vain pienen San Franciscon ympäristöön sijoittuvan alueen verran. Lisää karttoja voi ladata Flightgearin kartastosivulta [1]. Sivustolta saatavat tiedostot sisältävät maapallon osia 10*10 asteen paloina. Suomi sattuu melkein kokonaan yhdelle tällaiselle palaselle. Karttoja ei kannata välttämättä asentaa FlightGearin datahakemistoon, vaan jonnekin eri paikkaan, jonka osoittaa sitten FG_SCENERY -ympäristömuuttujalla tai linkillä. Tällöin myös useampi Flightgear -asennus voi hyödyntää yhtä kopiota kartastosta.

Flightgearin mukana tulee myös terrasync -niminen ohjelma, joka osaa "lennosta" ladata maastoja Flightgearin palvelimilta tarvittaessa.

Aiheesta muualla