Ero sivun ”Doom” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
159 merkkiä lisätty ,  8. joulukuuta 2020
p
lähdekoodi
p (lähdekoodi)
 
(5 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 7: Rivi 7:
| lisenssi=[[GPL]]
| lisenssi=[[GPL]]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| lahdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
| lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
}}
}}
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.


==Tarina==
==Tarina==
Rivi 16: Rivi 16:


==Asennus==
==Asennus==
Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan.
Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan.


Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella.
Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella.
Rivi 29: Rivi 29:
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti.
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia.
**[[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
**[[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
* [[LZDoom]]
* [[LZDoom]]
3 173

muokkausta

Navigointivalikko